IsLaM iTu MuDah NaMun BukAn BaGi yANg mEmuDaHkaNya MaLah IsLaM ItU PeLenGkaP nAmuN BUkAn MiLik YaNg TiDak MenGaMaLkanNyA



Saturday, December 18, 2010

OOopss I fall in love


Bila hati mula memikirkan si dia,susah nak lupakan, terasa rindu, menunggu mesej si dia, rasa gelisah jika tiada kabar berita, hati berbunga-bunga jika melihatnya, semua perlakuannya baik saja, perkataannya indah belaka.. Ohh indahnya perasaan ini..

Kalau orang tua-tua dulu cakap, mandi tak basah, makan tak kenyang, tidur tak lena.. mane taknye, tiap waktu yang berlalu kerap memikirkan si dia.. dia buat apa? dah makan? sihat tak? hari ni penat tak?dia  ada mesej lelaki lain tak or ada mesej perempuan lain tak? ohh..banyaknye nak kena fikir.. tak masuk kenangan-kenangan manis..*berbunga-bunga gitu..

Salah aku ke bila perasaan ni datang pada aku? salah aku ke salah kau? haha

Cinta itu fitrah.Fitrahnya manusia itu untuk mencintai sesuatu yang diingininya.Allah dah beritahu awal-awal pun dalam firmannya :

"Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (surga)" (3:14)

Jelas dah diberitahu,Allah memang jadikan manusia yang berfirah seperti ini. So kalau seseorang tu tiada perasaan atau kehendak untuk bercinta pada pasangan lawan jenis,cinta harta dan sebagainya tu, sah lah orang tu tak normal. Hee

Memang fitrah lelaki suka pada wanita dan wanita tu suka pada lelaki. Disebabkan fitrah ni, Allah selalu menjanjikan wanita sebagai kebaikan yang dilakukan oleh seorang lelaki.

ALLAH berfirman;
"Di dalam syurga-syurga itu ada bidadari-bidadari yang baik-baik lagi cantik-cantik. "
(ar-Rahman: 70)

-emm lelaki suka tu..hee

So lelaki dah boleh pilih sekarang,nak wanita-wanita BIASA yang tiada ikatan sebagai teman untuk bermanja, bersenda, meluahkan kata-kata manis dan perkara lain yang DILARANG ALLAH di dunia sementara ni dan mendapat azab di akhirat yang KEKAL atau BIDADARI yang Allah janjikan bila kita ikut peraturan yang Allah dah tetapkan. Allah perintah kita untuk jaga pandangan dan jaga kemaluan (24:30)

Kenapa Allah suruh jaga pandangan? Lelaki lebih tahu kot..Dah memang kalau lelaki tengok perempuan rasa  best, tu yang nak tengok tu. Dah best rasa nak kat pompuan tu pulak. So dia pun try la. Kalau dapat, tak ke bonus tu? Gembira tak terkata bila taw oh perempuan yang aku selalu usha suka gak kat aku..gembiranya kamu disitu diikutti kegembiraan syaitan laknatullah..Syaitan itu turut gembira,katanya langkah seterusnya perlu dirancang dengan lebih baik! aduhai syaitan yang selalu berusaha keras merosakkan anak adam.

Kita manusia jangan la terlalu angkuh di bumi Allah. Sewenang-wenangnya melanggar peraturan yang telah ditetapkan,kufur nikmat yang telah diberi. Nikmat pada lelaki yang selalu dikufurkan-- diberi paras rupa yang 'macho' tapi diguna untuk memikat supaya wanita jatuh hati padanya, guna kebolehan untuk berkata-kata manis untuk menggoda hati wanita,sering beri kata-kata manis,,, sedang mereka tahu kelemahan wanita jika diberi kata-kata seperti itu cepat saja dia rasa 'berbunga-bunga'.

Kenapa buat macam tu? saya sebagai wanita,sangat sayang pada muslimah lain terutamanya kawan-kawan saya. Hati wanita sangat lembut, tak hairanlah di dada akhbar sering terlihat betapa mudahnya mereka  ditipu.

Allah dah tetapkan bahagian dari zina yang akan mengenainya pada anak adam! iaitu zina mata bilamana ia melihat, zina lisan bilamana ia berbicara, zina hati bilamana berkeinginan dan berangan-angan lalu tinggal kemaluan yang menurut atau mendustakan. Jadi, zina mana yang telah di lakukan? Allah dah beri amaran! Jangan kita dekati zina kerana zina merupakan perkara keji dan terkutuk ( 7:32)

Berkata Imam Qurthubi: ALLAH SWT memulai dengan wanita kerana kebanyakan manusia menginginkannya, juga kerana mereka merupakan jerat-jerat syaitan yang menjadi fitnah bagi kaum lelaki, sebagaimana sabda Rasulullah SAW;

Tiadalah aku tinggalkan setelahku selain fitnah yang lebih berbahaya bagi lelaki daripada wanita. (Hadis Riwayat Bukhari, Muslim, Tirmidzi, Ibnu Majah)

Namun ada je alasan yang diberi..
Mane ada aku hampiri zina? aku selalu bagi kata-kata nasihat,kata-kata semangat kat dia..kadang-kadang bagi tazkirah yang aku dengar kat dia.. Sedarlah bila niat tak menghalalkan cara.. Allah bagitaw dalam surah al-Ankabut:38, bila manusia memandang baik perkara buruk yang mereka lakukan walaupun mereka berpandangan tajam (berilmu tinggi).

Memang la mula tu niat kita baik, tapi syaitan tu licik, confirm dia try abis-abisan jerumuskan kamu dalam kemaksiatan.. percayalah..jangan mulakan..
Zina hati paling tak boleh elak! bila kita mengingatinya,membayanginya atau merinduinya.. mustahil la tak ingat..istigfar..Insyallah

So tak kan tak boleh suke langsung? memang tak faham hati aku! ingat senag ke nak lupakan macam tu je? hehee..

Jangan risau, carilah cinta yang diredhai Allah.. kan sebaik-baik perhiasan ialah wanita yang solehah..bagi wanita,jadilah wanita itu.. saya yakin lelaki yang baik mengidamkan yang begini.. bagi lelaki carilah wanita seperti itu.. Insyallah product kamu nanti super! hee

Kalau terlalu berkeinginan pada seseorang,saranannya ialah kahwin.. Tak salah kahwin muda. Lebih baik,walau penerimaan masyrakat kurang tapi its ok. Utamakan pandangan Allah daripada pandanagn manusia.. Kalau dah berkenan, bagitaw orang tengah untuk approach. Kalau dia setuju, boleh datang jumpa ibu bapa. segala perbincangan atau perkenalan  semasa tempoh bertunang pulak mesti ada muhrim bersama atau melalui orang tengah.. muhrim or orang tengah tu yang dah baligh la,jangan adik sekolah rendah yang tak tahu pape. Insyallah jadi super iman kamu dan rumahtangga yang bakal dibina penuh kebencian syaitan namun kita sangat bahagia di bawah naungan rahmat Allah.. See.. tak rugi bila kita ikut peraturan Allah.. dapat pahala, dapat isteri atau suami soleh, rumahtangga dirahmati Allah dan Insyallah anak yang bakal lahir baik dan elok perlakuannya dan mudah dibentuk..
Ingat lah, perempuan baik hanya untk lelaki yang baik!

Teguhkanlah iman dalam hati mu.. Banyakkan la ingat Allah dan mengingati mati.. bukan ingat 'si dia'..
SAYANG KAMU! jaga kehormatan diri.. itu lebih baik..

Bagi yang dah terjerumus, pintu taubat masih terbuka luas..Allah Maha Pengampun bagi hambaNya yang ingin bertaubat..masih belum terlambat.. Namun yang belum terjerumus dan baru ke arah itu, janganlah teruskan, hargailah nikmat cinta yang Allah beri.. Sanggup ke kita ganti CINTA Allah dengan CINTA manusia? kalau betul kamu sanggup, sah kamu ni orang tak normal..hehe..gurau je.. afwan.. pokoknye kita kena berfikir secara waras.Mungkin je sekarang kita masih tak sedar tapi tak pe, nak wat camne.. sebab Allah dah bagitaw dalam surah al-anfal:24 yang Allah membataskan manusia dengan hatinya.. Allah memilih orang yang tertentu je untuk terima HIDAYAH.. adakah kamu orang itu?

Insyallah kamu lah orang itu.. Mohonlah pada Allah tika kamu bermasalah..Allah memang sentiasa merindui rintihan hambaNya..

Allahualam.. Moga bermanfaat

3 comments:

Anonymous said...

salam
nice post

pena said...

wasalam
moga bermanfaat

snhidayah said...

salam ukhti..
selagi mne jejaka itu tidak halal bagimu..maka berwaspadalah.
syaitan tidak pernah berhenti menyesatkan cucu cicit Adam AS.
ikatan tunang sekalipun bukanlah lesen untuk rindu-rinduan.
jauhkan zina hati itu..sibukkan mase yang ada dengan perkara berfaedah.insyaAllah..ingatan buat ukhti dan buat diri ana jua..moga bermanfaat...