IsLaM iTu MuDah NaMun BukAn BaGi yANg mEmuDaHkaNya MaLah IsLaM ItU PeLenGkaP nAmuN BUkAn MiLik YaNg TiDak MenGaMaLkanNyA



Friday, December 17, 2010

'Lauh Mahfuz' Mu sudah tercatat semua


Siapa yang tidak tahu bahawa memang takdir kita telah tercatat semua.Namun kadang-kadang masih menyalahkan takdir di setiap apa yang tidak kita sukai. Namun jika takdir yang mengembirakan, lupa pula kita mahu mensyukuri nikmat itu. Ingatlah bahawa susah atau senang itu semuanya ujian. Sifat manusia yang sudah rasa dirinya cukup,jarang pula mahu merintih pada Tuhan Penciptanya.Dengan itu, Allah menegurnya dengan sedikit ujian susah, biar ia kembali mengingati dan memohon padaNya. Sesungguhnya Allah sememangnya amat menyukai mendengar rintihan hambanya. Namun jika Allah tak mahu mengingatkan hambanya itu pun,itu kehendak Allah juga. Allah hanya memberi HIDAYAH pada siapa yang dikehendakinya saja.

Dalam satu kisah,seorang  wanita solehah yang mandul ini sering menunaikan solat malam dan merintih pada Allah semoga dikurniakan anak. Setiap malam malaikat mengangakat doanya pada Allah. Namun sehingga wanita itu meninggal dunia,dia masih tidak dikurniakan anak. Malaikat bertanya pada Allah mengapa tidak ditunaikan permintaan wanita itu? sesungguhnya, Allah berkehendak begitu kerana  Allah menyukai rintihan wanita itu padaNya. Subhanallah..Allah Maha Pencipta SAYANG padanya! Sedang Allah itu Maha Kaya, bisa semudahnya mengurniakan anak yang ramai pada wanita itu,bukan itu saja malah bisa aja Allah memberinya kekayaan yang melimpah ruah..Itu amat mudah bagi Allah.

Firman Allah--

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui" (2:216)

Bagaimana dengan kita, adakah kita setabah itu? Nikmat dicintai Allah itu? apa perasaan kita jika mengetahui Allah mencintai kita?Subhanallah. Namun manusia sering mengundang kemurkaan Allah,mengikut nafsu yang menggila,mengikut telunjuk SYAITAN laknatullah!sudah berjanji pada Allah ingin menyesatkan anak Adam!

Pada diri sendiri, baru kehilangan sesuatu yang amat aku sayang. Aku rasa nikmat itu amat baik untukku,tak sangka Allah ambil balik dariku. Ya Allah.. aku tahu Kau sedang mengujiku. Mungkin saja aku selalu membuatMu murkai aku sebelum ni,hingga Kau tarik balik nikmat itu.  Ya Allah, aku takut tak kuat. Ya Allah, Kau ampunkanlah segala dosaku. Aku akan cuba sedaya upaya perbaiki diri balik. Mungkin ini cara kau menegur aku. Aku yang bersalah dan berdosa.Tak dapat pun nak hentikan air mata yang mengalir ni. Ya Allah,ini amat berat.Aku perlu bantuanMu Ya Allah. Ya Allah jika ini yang terbaik aku terima. Ya Allah,aku ni cuma hamba yang lemah,tak tahu apa-apa yang telah Kau rancang untuk aku. Mungkinkah akan menggantikan dengan yang lebih baik?

"Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauhul Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah" (57:22)

Ya Allah, Alhamdulillah untuk mukjizat terbesarMu ini pada kami umat Muhammad s.a.w.Kau berbicara pada kami dan mengingatkan kami melalui perantaraan ini. Aku akan cuba memujuk hati ini. Walaupun berat ditanggung, walau pahit untk ditelan,namun Insyallah aku mampu menghadapinya. Semua dengan bantuanMu.

"(Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berduka cita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri, " (57:23)

Ya Allah, moga ujian ini buatkan imanku bertambah padaMu. Aku jadi sedar tiada yang kekal di dunia ini. Tabahkan aku. Aku ingin cari cintaMu. Cintailah aku sepertimana Kau mencintai para solihin yang lain..Aku terima ujian ini..Aku tak mahu jadi orang yang tidak mempercayai rukun iman yang keenam itu.Jika demikian,bukanlah aku orang yang beriman. Masalah yang aku hadapi makin bertambah-tambah nampaknya. Ya Allah, memang apa yang kita nak tak semua kita boleh dapat. Mulai hari ini, biarlah aku pendekkan angan-angan dengan megingati mati..itu lebih baik

"Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan."  (3:185)

"Ini adalah angan-angan manusia sedang ini adalah ajalnya. Kemudian di waktu orang itu sedang dalam keadaan sedemikian - yakni angan-angannya masih tetap panjang dan membubung tinggi, tiba-tiba datanglah garis yang terpendek - yakni garis yang memotongnya iaitu kematian." (Riwayat Bukhari)

Ya Allah aku reda Engkau sebagai Tuhanku, Muhammad sebagai rasulku dan Islam sebagai agamaku..


















No comments: