IsLaM iTu MuDah NaMun BukAn BaGi yANg mEmuDaHkaNya MaLah IsLaM ItU PeLenGkaP nAmuN BUkAn MiLik YaNg TiDak MenGaMaLkanNyA



Friday, November 12, 2010

Santapan Saya vs Santapan Rasulullah saw

Tadi saya baru balik dari program cfcs di kampung.. kali ni Insyallah yang terakhir sebelum exam profesional untuk masuk 4th year or clinical year. Tadi kat kampung mak angkat bagi makan nasi dagang untuk sarapan..pagi je dah ada 3 jenis air,teh tarik, teh o and nescafe. Tengahari makan yang sama plus air bandung. Pastu pegi umah ayah angkat dapat makan buah,kuih-kuih, roti, snek dan roti. Dapat tak bayangkan kekenyangan yang melanda saya. Masyallah...

Seolah-olah ditegur, saya terbaca pula hadith pasal ape yang Rasulullah s.a.w kita yang mulia makan sepanjang hayatnya..Aisyah sendiri mengakui, selama hampir dua bulan dapur rumah mereka tidak berasap kecuali berbekalkan makanan hitam dan putih iaitu KURMA dan AIR sahaja..Subhanallah..

Dalam hadith lain.. Pernah suatu hari sahabat iaitu Abu Bakar dan Umar r.a keluar kerana lapar dan terserempak dengan Rasulullah s.a.w yang juga dalam keadaan kelaparan. Mereka mengunjungi rumah seorang ansar dan sebagai menghormati dan memuliakan nabi dan sahabat, si ansar ni sedikan kurma basah dan kurma kering lalu pergi dengan membawa pisau untuk menyembelih. Selepas sahabat makan dan minum hingga hilang kelaparan dan kehausan.. Rasulullah bersabda bahawa nescayalah engkau semua akan ditanya dari kenikmatan yang engkau semua rasakan ini pada hari kiamat kelak..

Jika keadaan sahabat yang sangat kelaparan lalu dijamu oleh seorang ansar hingga hilang lapar dan dahaganya itu akan ditanya kelak..Bagaimana dengan saya????????Makan yang  hingga keterlaluan saya fikir kekenyangannya..malahan belum pun sempat terasa lapar maupun dahaga..Masyallah..Bila nafsu telah bertahta.. Larangan Allah? :(

Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Tidaklah seseorang memenuhi sesuatu wadah yang lebih buruk daripada perutnya. Cukuplah sebenarnya seseorang itu makan beberapa suapan yang dapat mendirikan - menguatkan -tulang rusuknya. Maka jikalau makanan itu harus diisikannya, maka sepertiga hendaklah untuk makanannya dan sepertiga untuk minumannya dan sepertiga lagi untuk pernafasannya."

Saya pun tak pasti samada pernah tak saya berhenti sebelum kenyang selama hayat saya 21 tahun ni..Terlebih kenyang tu sangat selalu! Kawan saya ada la juga yang sanggup berlapar tapi bukan kerana sunnah Rasulullah mahupun suruhan Allah tetapi kerana hendak jaga badan.. Kalau yang dah kurus jarang sungguh saya jumpa yang makan sikit, sebab mereka kata mereka susah gemuk..so makan je banyak2 sampai kekenyangan.. Masalah manusia zaman sekarang ni,gemuk salah,sederhana salah,kurus salah..hurmmm.

Dari Aisyah radhiallahu 'anha, katanya: "Tidak pernah kenyang keluarga Muhammad s.a.w. itu dari roti gandum selama dua hari terus-menerus, keadaan sedemikian ini sampai beliau s.a.w. dicabut ruhnya." (Muttafaq 'alaih)

Dari Anas r.a., katanya: "Nabi s.a.w. itu tidak pernah makan di atas meja sehingga beliau wafat, juga tidak pernah makan roti yang diperhaluskan buatannya sehingga beliau wafat." (Riwayat Bukhari)

Dari Sahal bin Sa'ad r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. tidak pernah melihat roti putih sama sekali sejak beliau di utus oleh Allah Ta'ala sehingga dicabut ruhnya oleh Allah Ta'ala(riwayat Bukhari)
 
Harus apakah saya lepas ini?esok hari percubaan saya..Wish me all the best!
N

No comments: