IsLaM iTu MuDah NaMun BukAn BaGi yANg mEmuDaHkaNya MaLah IsLaM ItU PeLenGkaP nAmuN BUkAn MiLik YaNg TiDak MenGaMaLkanNyA



Friday, November 5, 2010

Arwah atok dan nenek

Kenangan semasa nenek dan atok masih ada lagi..
Arwah atok meinggal dalam bulan 6 aritu,saya tak balik pun sebab jauh. Sekarang belajar kat Kelantan, rumah saya kat Johor, kalau balik pun memang tak sempat juga nak tengok jenazah plus dental block dah start so busy sangat. Terkilan pun ada, rase nak balik tapi keadaan tak mengizinkan. Atok saya cool orangnye, tapi kalau jumpe saya selalunye atok tak ingat nama saya, dia cume cakap ni "anak wan kan? bapak kau mane?" selalunya macam tu la. Saya balik kadang2 nak jengok atok sekali anta makanan , abah saya dah selalu datang,kalau waktu pagi abah pergi kebun. Saya tak kisah pun atok tak ingat nama saya, yela mane taknye kalau dah cucu dia ada hampir 80 orang! belum tambah cicit lagi.
Tak kisah la jumpe bile-bile,time saya anta makanan ke,ziarah ke mesti dia suka, dia selalu suruh saya belajar rajin2.. Saya selalu gebira sangat bila atok bagi kata2 semangat macam tu. Saya selalu angan-angan nak bawak nenek dan atok jalan-jalan makan angin. Kalau atok dengan nenek sakit pulak,saya nak upah nurse peribadi untuk diorang. Tapi malangnye masa atok and nenek sakit tua saya tak de pun kat kampung, ada la sempat balik masa cuti haritu ziarah. Memang dah uzur. Saya agak tak dapat pun nak capai hasrat tu.
Saya sedih sangat sebab masa atok dan nenek sakit tua sampai tak larat nak buat pape and kencing berak pun tak boleh organized sendiri, anak2 dia layan dia dengan sangat kurang sopan, saya dengar suara meninggi dengan mereka,membebel tak tentu pasal. Saya tak tahu nak wat ape masa tu, anak dia ramai tapi time atok nenek sakit kene layan macam tu. Saya tak sanggup nak kongsi lebih banyak, tapi tuhan je tahu betapa sakit hati saya tengok layanan diorang kat atok dengan nenek. Ape perasaan diorang bila anak2 diorang buat kat diorang macam tu bila diorang dah uzur nanti. Sendiri mau ingat la,lagipun masing2 pun bukan muda lagi, dah area umur Rasulullah saw wafat dah.
Tak taw la, tapi ape yang saya taw, saya respect la kat abah saya. Nak kate anak mithali tu boleh la. Walaupun menurut pandangan saya,abah bukan anak yang selalu dibanggakan oleh atok dengan nenek. Malah, abah yang selalu anta atok dengan nenek pergi klinik or hospital dan mane2 je la nenek atok nak pergi. Sayang abah! Insyallah, tak rugi buat baik kat ibu bapa sebab anak2 tu cermin ibu bapa mereka! hehe..maksudnye saya baik ke kat sini? haha.. tak de kot orang baik kate diri dia baik..
Atok.. nenek..maafkan farah sebab tak sempat pun nak berbakti. farah cuma ada impian dan harapan, tapi Ketentuan Allah mengatasi segalanya. Pemergian atok tahun ni menyebabkan kami raya tanpa atok. Sedih sangat, masa atok meninggal nenek jadi tak tentu arah, nenek menangis, nenek cakap dia nak ikut atok. Abah saya tenangkan nenek,suruh nenek zikir,istighfar and abah kata kalau nenek sayang atok, nenek kene doakan atok bukan menangis.
Masa raye tu, saya tengok nenek dah tak ceria. Dia tak bercakap,tapi ape yang kami boleh buat?
Sebulan lepas raya, nenek pula dijemput Allah untuk bertemuNya. PanggilanNya dah sampai, nenek akur menemuiNya. Sekali lagi saya tak dapat balik juga sebab ada program universiti kat kampung. Sekali lagi keadaan tak mengizinkan untuk pulang. Dalam masa setahun, nenek and atok pergi menyahut panggilan Ilahi.
Saya terfikir juga, adakah saya bakal tidak dapat pulang andai mak dengan abah saya turut menyahut panggilanNya? Tapi mungkin saja takdir Allah itu menulis bahawa saya yang pergi dahulu. Semua urrusan Allah.
"Ya Allah berilah aku peluang dan kesempatan untuk selalu menyenangkan hati kedua ibupapaku dan berbakti pada mereka, moga dipermudahkan"
Al- Fatihah buat Haji Daim bin Haji Yusof dan Jumiah (atok dan nenek)
>>Moga Mereka Ditempatkan Di Kalangan Orang Yang Beriman..

1 comment:

~black heron~ said...

huu..
semoga arwah berbahagia di sana..
hmmm... sayang betul nenek kat arwah atok awak..