IsLaM iTu MuDah NaMun BukAn BaGi yANg mEmuDaHkaNya MaLah IsLaM ItU PeLenGkaP nAmuN BUkAn MiLik YaNg TiDak MenGaMaLkanNyA



Friday, July 2, 2010

Bila berkawan

Aku nak cerita pasal kawan..kawan-kawanku yang ku kasihi..aku bukan orang yang reti hidup tanpa kawan..Nak tahu tak?kawan ni bagi aku penting sangat..aku tak pilih kawan..tapi kita yang kena nilai kawan kita punya perlakuan..yang baik ikut la and yang tak baik tu buang jauh-jauh,tak pun sederhana jauh..jangan buang dekat sangat,nanti terkutip dan terikut pula..pada pendapat aku sendiri,aku tak perlu pilih kawan,aku yang kene pandai kawal diri dan buat pertimbangan mane baik and mane buruk..betul tak?hee..

Dulu mase sekolah,aku ada kawan baik..sampai nak pergi sekolah pun pergi jemput dia kat rumah naik motor semata-mata nak pergi sama-sama..haha..sweet la zaman sekolah..mak and abah selalu tegur..diorang risau anak dia sorang ni..sebab rumah kawan aku tu tak sehala pergi sekolah,aku pergi rumah dia,then barulah patah balik pergi sekolah..mak and abah nak cakap ape pun..cakap la..haha,tak kisah pun..derhaka ke?biasala kan budak-budak sekolah..aku dah minta maaf la kat mak and abah..cakap kat diorang supaya jangan marah-marah..nanti cepat tua..hee..tapi kan,baru aku perasan..dah besar rupenye aku ni..uhuk-uhuk..ok kite sambung balik..kitaorang ni memang nakal..sampai satu hari tu,kiteorang balik waktu tengahari dari sekolah..nak balik jap je,sebab nak makan kat rumah..mengada ke?tak pun kan..jauh juga la rumah ke sekolah,tapi nak watcamne..lapar mengatasi segalanya..buku-buku pun tinggal je kat kelas sebab petang ada kelas tambahan..pastu,mase perjalanan pulang tu..tibe-tibe je kiteorang berlanggar dengan lori..lori tu la yang tak bagi signal..aku berhemah je bawak motor(ntah ye ntah tidak)..biar tak de lessen pun..wah!hebat sungguh..kawan aku dah terpelanting and kapala dia darah banyak sangat..aku jatuh statik kat motor..nak bangun tu,tengok-tengok..ait tak leh jalan rupenya..tak rase sakit sangat pun padahal..nak bangun tu baru sakit..mase tu bukan fikir sakit..fikir motor bapak aku yang dah jahanam and kawan aku yang berlumuran darah..dia tak pakai helmet tapi aku pakai..tu yang selamat sikit dari dia..aku pun nangis,tapi nangis sebab takut la..mane tak nye..surelah mak bapak aku tak bagi amik kawan aku lagi and sure tak bagi naik moto lagi..plus lagi,camne dengan mak bapak kawan aku?salahkan aku ke tak punca anak dia jadi camtu..hurm..

Lepas insiden tu..jadilah isu besar..disebabkan kami,mak abah aku dan makbapak dia ada krisis..tapi,dah selesai la sekarang..Alhamdulillah,kteorang bukan cedera parah pun..dapat cuti panjang gak la..berehat-rehat di rumah saja..tapi mane syok pun,sebab sakit..dah la mase tu nak SPM..macam dijangkakan,abah tak bagi naik motor lagi..abah hantar pegi sekolah..apelagi,dah tau salah sendiri tu,kene la berdiam diri dan akur..tapi muncung panjang sedepa..merajuk sungguh-sungguh,senyap je..mak n abah pun dah bingung la ada anak keras kepala macam ni..sedih la masa tu,mane tidaknye,tak boleh dah pegi dengan kawan,tak boleh keluar dengan dia lagi..haha..kelakar sungguh la..itu lah aku kalau demi kawan..to my mak and abah..ampun ye..lain kali farah dengar cakap mak dan abah..(boleh caya ke tak)..

Tu sume cite zaman premature..sekarang dah matured ke?emm,boleh fikirlah..tau mane baik and mane buruk..banyak moral of the storey yang boleh aku amik dari cerita aku sendiri..haha..sekarang kawan aku dah bertambah and berkembang biak..(sesuai ke ungkapan ni?)Cerita pun dah lain..

Majoriti kawan aku semua dah ada ‘pacar’..kalau ditafsir sendiri maksudnya dah berpunya..kot la,kalau aku tak salah tafsir..yang tak ada pun sedang sibuk ‘usha’..haha..salah seorang kawan pernah cakap kat aku”farah tak kan kau nak tunggu orang pinang je?,kau tak takut jadi ‘andalusia’ ke?”oppsss..sensitif ni..haha..jangan risau la,Allah kan Maha Kaya..bahagian korang dah dapat..bahagian aku Insyallah ada juga..mane aku tau ape akan jadi mase hadapan?mase tu nak jawab pe ek kat kawan tu?kelakar la.. aku ada ramai kawan dan banyak ragam..belum ragam diri sendiri lagi..hehe..semua kawan aku ialah buah hatiku..diorang lah racun namun diorang jugalah penawar..pasal pacar ni,aku tak mau masuk campur la..masing-masing dah tau mana baik mana buruk..pandai-pandailah pilih jalan yang telah disediakan..ramai juga kawan yang tak terlibat pun dalam hal berpacar ni..macam aku cakapla tadi..pandai-pandailah kawal diri masing-masing..hidup ni kita tak tau ape akan berlaku..bile-bile Allah boleh jemput..takut mase tu aku tak bersedia,amal dah la tak banyak plus dosa yang menambun seperti gunung..so,mane boleh elak tu aku elak la..Moga Allah terus bagi pertolongan dalam setiap pekerjaanku..Insyallah..aku pun pernah terlibat dalam hal ni (berpacar)..namun,seru aku dah sampai,untuk bertekad and yakin,hubungan tu adalah salah..kekuatan aku dapat untuk lepaskan diri dari perkara ni pun kerana rakan aku juga..MasyaAllah..Alhamdulillah..sesungguhnya,hidayah itu milik Mu dan kau berhak beri kepada siapa yang Kau kehendaki..terima kasih kerana kurniakan aku kawan sebegini..Alhamdulillah..(hati ini hanya Allah yang tahu)..kesimpulannya,masih tak terlambat bagi sesiapa yang ingin kembali ke jalanNya..ingat la Allah maha Penyayang..

Allah Ta'ala berfirman:

"Katakanlah- wahai Muhammad, jikalau engkau semua mencintai Allah, maka ikutilah saya, tentu engkau semua dicintai oleh Allah, serta Allah mengampuni dosamu semua dan Allah itu adalah Maha Pengampun lagi Penyayang," (ali-lmran: 31)



Time dalam kesusahan,kawan juga la yang tolong..kalau boleh nak kawan seramai mungkin..kan ada pepatah..’berkawan biar beribu,bercinta biar satu’yang dah ada ni,aku akan jaga sebaik mungkin hubungannya..kene hati-hati,bergurau sekadar saja..takut ada yang terkecil hati..itu semua pasti dituntut..nikmat yang diberi jangan disalah guna..kalau time stress tu,kene juga jaga-jaga,takut raut wajah ni disalah tafsir..takut dikata sombong..maaf ya teman-teman..make sure kene selalu bermanis muka dengan kawan-kawan..

Nabi s.a.w. sabdanya:
"Tidak sempurnalah keimanan seseorang itu sehingga ia mencintai kepada saudaranya - sesama musliminnya - perihal apa-apa yang ia mencintai untuk dirinya sendiri." (Muttafaq 'alaih)

Moga ukhuwah terus berkekalan..
Terima kasih Ya Allah kerana kurniakan aku kawan yang indah-indah..Alhamdulillah

No comments: