IsLaM iTu MuDah NaMun BukAn BaGi yANg mEmuDaHkaNya MaLah IsLaM ItU PeLenGkaP nAmuN BUkAn MiLik YaNg TiDak MenGaMaLkanNyA



Thursday, July 1, 2010

Bicara Hati

Apa yang kau mahu?Apa yang aku mahu?kalau aku..aku harap dapat naik motor laju-laju,pastu pegi parit sulong(tempat tanah tumpah darahku),pekan tu dekat je dari rumah,tak lupe helmet and lesen motor..pastu nak beli aiskrim banyak-banyak,pastu makan abc..pastu nak beli coklat 10 jenis and nak rase semua jenis kek yang ada kat kedai kek..sedapnye..nyammmm…haha..bes sungguh la hidup nih..
Lazat! Tapi..GEMOKK..and plus as a dentist,I will not recommend it!haha..
Hurm..tapi sape dapat jamin aku boleh buat semua ape yang aku mahu?aku ada banyak perancangan dan keinginan yang belum tertunai..tak de sape pun dapat jamin kan?Insyallah memandangkan aku dah naik tahun 3,Alhamdulillah..aku grade 3 tahun lagi..itu perancangan saja..Allah lebih tahu..mak,abah and family duk sibuk tunggu bile la aku nak kerja and bantu diorang..berat beban di bahu ni..tapi kan,dunia tu tetap la dunia..akhirat jua yang kita tuju..jangan lupe,kita terlalu banyak merancang,namun ketetapan Allah tetap telah tertulis..aku tak tahu apa yang telah tertulis..kamu juga tak tahu..berpada-pada saja..bagaimana la agaknya,dalam sedang bersungguh-sungguh focus di dunia ini,mengejar segala isinya,tibe-tibe malaikat maut datang menjemput sedang aku belum sampai apa yang dituju..harus apakah aku ketika itu?nak suruh malaikat tunggu kejap boleh tak?cakap kat malaikat tu kalau aku dah bersedia,baru datang jemput..nak solat taubat dulu,tahajud,berzikir tanpa henti and bla-bla..kalau boleh la,silakan..manusia oh manusia..(termenung kejap mase nih coz kecewa dengan diri sendiri)..
Dalam Firman Allah

Dan jangan sekali-kali kamu mengatakan tentang sesuatu: "Sesungguhnya aku akan mengerjakan ini besok pagi (al-kahfi : 23)

Aku selalu rase yang aku mati lama lagi..ye ke?haha..manusia sememangnya terlalu banyak angan-anganannya..sampai bila,kita ni manusia nak terus leka dengan nikmat pinjaman Allah?kadang-kadang hampir terlupa kita milik Allah,so banyak lagha dari beringat..masyaAllah…sedang dari usmkk ke johor,aku ambil masa 12 jam nak sampai rumah..di jalan raya,apa-apa boleh berlaku tanpa kita duga..macam mana aku nak yakin hidup aku lama lagi?dunia ni memang menakutkan.Allah dah terang-terang bagitaw yang dunia ni tiada nilai pun kalau nak bandingkan dengan akhirat..
"Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Tidaklah dunia ini kalau dibandingkan dengan akhirat, melainkan seperti sesuatu yang seseorang di antara engkau semua menjadikan jarinya masuk dalam air lautan, maka cubalah lihat dengan apa ia kembali - yakni, seberapa banyak air yang melekat di jarinya itu. Jadi dunia itu sangat kecil nilainya dan hanya seperti air yang melekat di jari tadi banyaknya." (Riwayat Muslim)

Macam tu je? Aku tahu tapi tak sedar..tu yang paling bahaya..moga Allah beri peluang..aku nak rebut peluang ni sekarang..takut tak sempat..moga Allah kurniakan dikalangan ku insane-insan yang boleh membimbingku..untuk daju tyang sedang tercari-cari dan terus mencari yang hakiki…Allahualam..

No comments: